TOP TIP | Hogedrukventielen
Het gebeurt nog wel eens dat er uit kostenoverwegingen of onoplettendheid het veel goedkopere 413 ventiel in de velg met velggat 11,3 mm wordt gemonteerd. Bij plots stevig remmen of bij zware belasting bestaat het risico dat het gewone ventiel het tijdens het rijden begeeft en er spontaan uit vliegt. Bij hoge snelheden kan dit ernstige gevolgen hebben voor de bestuurbaarheid van het voertuig.
Hogedrukventielen zijn speciaal ontworpen om dergelijke belastingen te weerstaan en de veiligheid te waarborgen. Een rubberen snap-in hogedrukventiel heeft een toegestane luchtdruklimiet van 5,5 en 7 bar en een metalen uitvoering gaat zelfs tot 14 bar, met een max temperatuur van 150 °C!
Alle hogedrukventielen zijn standaard uitgerust met een ventieldop met extra afdichtring. Vanwege de extra stabiele standaardconstructie, zal het hogedrukventiel nauwelijks bewegen (middelpuntvliedende kracht), zodat inscheuren langs het ventielgat niet meer voorkomt.
Ook voor zwaar belaste lichte bedrijfswagens, zoals VW Caddy en Opel Combo, is een metalen hogedrukventiel zeer aan te bevelen.